RECENZIE | Fight Club, de Chuck Palahniuk

posted by Laurentzyu on , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments

Fight ClubFIGHT CLUB, de Chuck Palahniuk

Unii nu înţeleg ce vrea să spună Chuck Palahniuk în Fight Club. Cartea este plină de înţelesuri, chiar dacă unii nu înţeleg de ce doamne iartă-mă se bat ăia acolo! Vă spun eu, nu se bat degeaba. În fiecare sâmbătă seara, în subsolurile barurilor închise, are loc Fight Club-ul. Poţi să te baţi, să te descarci, să împarţi pumni în stânga şi în dreapta. Şi iată că am încălcat-o: "Prima regulă a Fight Club-ului e să nu vorbeşti despre Fight Club". Dar dacă nu aş fi încălcat-o, cum ar mai fi devenit clubul cunoscut?

Prima oară când ajungi aici trebuie să te baţi. Dai cât simţi nevoia, primeşti până cazi. Ăsta e singurul mod prin care poţi evada: "Vreau să-mi dai una cât de tare poţi." Bătăile clandestine te ajută să te cunoşti. Nervii dispar şi te simţi deodata mai liber, mai curat, chiar dacă ai sânge pe cămaşă şi o gaură în obraz. Fight Club-ul te ajută să vezi lumea cu alţi ochi, unii învineţiţi şi umflaţi.

Cartea are violenţă în exces, dar şi, atenţie!, DRAGOSTE. Mda, ce pot avea în comun bătaia şi iubirea? Nu sunt sigur de răspuns şi nici nu am fost prea interesat să îl aflu, dar Tyler (sau celălat Tyler) se îndrăgosteşte uşor, uşor, după o noapte nebună de sex, de Marla, o nimfomană narcomană pentru care viaţa nu mai înseamnă prea mult.

Cam la asta se rezumă Fight Club. La oase rupte, la informaticieni şi avocaţi cu cravatele spânzurate de gât dând în colegi ca surzii în clopot şi la săpunuri făcute (cel mai adesea) din mama Marlei. Mă rog, din grăsimea ei, pe care Marla o păstra pentru bătrâneţe, să îşi măreasca buzele.

Până la urmă, cine e Tyler? Şi cu ce a greşit el încât l-a stricat societatea atât de mult? Rămâne de văzut, căci proba de foc a trecut, iar după ce totul a sărit în aer, până şi Raiul a devenit un Fight Club. Una peste alta, rinichi peste inimă şi ficat peste pancreas, romanul lui Palahniuk este unul minimalist şi plin de surprize, un clasic al literaturii underground pe care vi-l recomand doar dacă aveţi nevoie de o doză pură de adrenalină. Bineînţeles că îl puteţi citi şi dacă nu aveţi altceva pe listă, dar aşa e posibil să doară.

Puteţi cumpăra cartea de aici, eu am primit-o de la Libris, o librărie online unde puteţi găsi atât cărţi în română, cât şi cărţi în engleză.

Romanul Fight Club a stat la baza unui film celebru (1999), regizat de David Fincher, cu Brad Pitt, Edward Norton si Helena Bonham Carter în rolurile principale.